کیست کلیه چیست؟ ::.
زندگی خوب
افزايش آگاهي براي زندگي شاد و سالم

 کیست کلیه چیست؟ ::.

 


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

كلیه‌ها خون را از مواد زاید پاك كرده، در ضمن با عمل فیلتراسیون ادرار تولید می‌كنند. همان طور كه افراد مسن‌تر می‌شوند كیسه‌هایی حاوی مایع به نام سیست یا كیست ممكن است در كلیه‌ها شكل بگیرند. که اینها اغلب كوچك، گرد و با جداره نازك هستند. كیست های كلیه تقریبا همیشه خوش خیم (یا غیرسرطانی) هستند، اغلب مشكلی ایجاد نمی كنند و بسیاری از افراد عمر طبیعی می نمایند، بدون این كه از وجود آنها در بدن خود اطلاع داشته باشند.

كیست های كلیه چقدر شایع هستند؟

معمولاً كیست ها هر كجای بدن ممكن است شكل بگیرند. اما اختصاصا در كلیه بیشتر دیده می شوند. 50% افراد بالای 50 سال دارای كیست كلیه هستند.

چگونه كیست های كلیه شناسایی می شوند؟

تقریبا تمامی آن ها در بررسی های رادیولوژیك كشف می گردند. مثلاً : سونوگرافی، سی تی اسكن و غیره كه برای مطالعه سایر اندام های بدن به كار گرفته شده اند. به همین دلیل نام دیگر آن، كیست های اتفاقی است چرا كه پزشك در حین بررسی سایر اندام ها به طور اتفاقی آن ها را مشاهده می نماید.

حالا اگر من كیست داشته باشم، پزشك چه اقدامی خواهد كرد؟

ابتدا پزشك در مورد مشكلات احتمالی كه ممكن است كیست برای شما ایجاد كرده باشد سوالاتی خواهد كرد. مثلا این كه درد در ناحیه پهلو دارید یا خیر و یا سابقه ایی از تب یا ادرار خونی را ذكر می كنید یا نه؟ اگر كیست شما كوچك باشد و هیج یك از شكایات فوق را نداشته باشید به احتمال زیاد اقدام درمانی خاصی نیز لازم نخواهد بود. فقط ممكن است پزشك صلاح بداند 6 تا 12 ماه بعد با سونوگرافی یا سی تی اسكن اندازه یا احتمال رشد كیست را پی گیری نماید. مجدداً یادآوری می گردد بسیاری از مردم اطلاعی از كیست كلیه خود ندارند و یا اصلا" نیاز به بررسی های اضافی یا پی گیری نخواهند داشت. اما اگر كیست كلیه بزرگ یا دارای رسوبات كلسیم باشد یا درون آن ها بجای مایع از بافت سفت پرشده باشد، آن وقت به بررسی دقیق تر و احتمالا درمان جدی تر نیاز می شود.

آیا جراحی برای برداشتن كیست لازم است؟

به احتمال قوی خیر، بیشتر كیست های ساده بدون خطر بوده و نیاز به جراحی ندارند. مگر اینكه كیست كلیه در حال رشد، یا علایمی ایجاد كرده باشد و یا پزشك به بدخیمی یا عفونی بودن آن مشكوك گردد. لازم به یادآوری است که در نوعی، بیمار ناشی از اختلال ژنتیک، کلیه ها در سنین بالای 40 سال دچار کیست های متعدد پیشرونده شده و کم کم بافت طبیعی خود را از دست می دهند، در این حالت رژیم ها و درمان های نگهدارنده توصیه می شود.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: جمعه 17 تير 1390برچسب:,
ارسال توسط اصغر (تلاش براي زندگي شاد و سالم)
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی
ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 17
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 52
بازدید ماه : 199
بازدید کل : 18829
تعداد مطالب : 152
تعداد نظرات : 19
تعداد آنلاین : 1



<-PollName->

<-PollItems->